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Monday, December 15, 2025

Bhagavad-Gita Chapter 2 Verse 13

 

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How is the Self eternal?

We all do have the experience of childhood, middle-age. Some of us who have become senior citizens also have the experience of old age. Adi Shankaracharya comments, तासां प्रथमावस्थानाशे न नाशः द्वितीयावस्थोपजने न उपजननम् आत्मनः। Each stage is different from the other and yet each stage is experienced by the same Self. When the first stage come to an end, the Self does not die, nor is the Self born at the beginning of the second stage. किं तर्हि अविक्रियस्यैव द्वितीयतृतीयावस्थाप्राप्तिः आत्मनो दृष्टा।  The Self indeed remains the same, changeless, even while passing through  middle-age and old-age.  

तथा  तद्वदेव देहाद् अन्यो देहो देहान्तरं तस्य प्राप्तिः  देहान्तरप्राप्तिः  अविक्रियस्यैव आत्मन इत्यर्थः।  In same manner, the Self remains unchanged, while passing into another body too. 

This being so, the one who is wise does not get deluded into believing that when the body changes the Self changes, nor when the body dies, the Self also changes and  dies. 

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आत्मा शाश्वत कैसे है?

हम सभी बचपन और मध्य आयु का अनुभव करते हैं। हममें से कुछ वरिष्ठ नागरिक भी वृद्धावस्था का अनुभव करते हैं। आदि शंकराचार्य टिप्पणी करते हैं, “तासां प्रथमावस्थानाशे न नाशः द्वितीयावस्थोपजने न उपजननम् आत्मनः।” प्रत्येक अवस्था दूसरी से भिन्न है, फिर भी प्रत्येक अवस्था का अनुभव एक ही आत्मा द्वारा किया जाता है। पहली अवस्था समाप्त होने पर आत्मा का नाश नहीं होता, और न ही दूसरी अवस्था के प्रारंभ में आत्मा का पुनर्जन्म होता है।वास्तव में, आत्मा मध्य आयु और वृद्धावस्था से गुजरते हुए भी वही रहती है, अपरिवर्तनीय रहती है।

इसी प्रकार, आत्मा दूसरे शरीर में प्रवेश करते समय भी अपरिवर्तित रहती है।

इसलिए, बुद्धिमान व्यक्ति इस भ्रम में नहीं पड़ता कि शरीर बदलने पर आत्मा भी बदल जाती है, और न ही शरीर के मरने पर आत्मा भी बदल जाती है।