Tuesday, December 16, 2025

Bhagavad-Gita Chapter 2 Verse 14

<click picture to enlarge>

Connecting with the previous verse – certainly an enlightened person, who knows that the Self is time-less, will not suffer from thought that the Self will die. Yet in the world we see that there is misapprehension  because of experiencing the pairs of opposites like heat and pain that cause pleasure and pain. When there is separation from happiness, or association with pain, there is sorrow.  Anticipating that Arjuna could have this thought Lord Krishna says:- 

मात्रास्पर्शास्तु कौन्तेय शीतोष्णसुखदुःखदाः।

आगमापायिनोऽनित्यास्तांस्तितिक्षस्व भारत।।2.14।।

Here Lord Krishna points out that the sense organs (matraa) when they come in contact with their respective objects lead to different experiences like heat and cold, which in turn give pleasure and pain. However, no experience is permanent. Knowing the nature of these experiences, that they come to go, they come and go – Arjuna, endure them. 

Adi Shankaracharya says अतः  तान्  शीतोष्णादीन् तितिक्षस्व प्रसहस्व। तेषु हर्षं विषादं वा मा कार्षीः इत्यर्थः।। Therefore bear with these, endure these. Don’t give in to sorrow or happiness with regard to them.

Essentially Lord Krishna is asking Arjuna to accept the nature of the world – which is to change. That everything changes cannot be changed. We may have an experience of happiness – and the happiness lasts for a while and then something else happens and we are not happy anymore. Lord Krishna is pointing out that experiences take place because of the contact of the senses with their respective objects – that is a fact – another fact is that this contact gives rise to either pleasure or pain – another fact. That the experience will change is yet another fact. That it is impermanent is  fact. Accept it. And when the fact is unpleasant accept it and endure it, if it can’t be changed. 

When we resist a fact, it gives us sorrow. When we face unpleasant situations that we can’t change, we actually become stronger. So can we just accept them. 

Change is the nature of life. If heat come, cold will also come. If respect comes, insult will also come. If getting together with loved ones comes, separation will also take place. Life comes in pairs of opposites. This is the nature of life. Every experience comes to go. When they come be ready to welcome them. When they go, be prepared mentally to see them off. Because that is the  very nature of life – so accept it. Developing our power of endurance gives inner strength.

Google Translation to Hindi

पिछले श्लोक से जोड़ते हुए – निःसंदेह एक प्रबुद्ध व्यक्ति, जो यह जानता है कि आत्मा कालातीत है, इस विचार से पीड़ित नहीं होगा कि आत्मा का नाश होगा। फिर भी संसार में हम देखते हैं कि सुख और दुख जैसे विपरीत भावों के युग्मों के अनुभव से भ्रम उत्पन्न होता है। जब सुख से वियोग होता है, या दुख से जुड़ाव होता है, तो दुःख होता है। अर्जुन के मन में इस विचार की आशंका को भांपते हुए भगवान कृष्ण कहते हैं:-

मात्रास्पर्शास्तु कौन्तेय शीतोष्णसुखदुःखदाः।

आगमापायिनोऽनित्यास्तांस्तितिक्षस्व भारत।।2.14।।

यहां भगवान कृष्ण बताते हैं कि इंद्रियां (मात्राएं) जब अपने-अपने विषयों के संपर्क में आती हैं तो विभिन्न अनुभवों जैसे गर्मी और ठंड का अनुभव कराती हैं, जो बदले में सुख और दुख का कारण बनते हैं। हालांकि, कोई भी अनुभव स्थायी नहीं है। इन अनुभवों की प्रकृति को जानते हुए, कि वे आते हैं और जाते हैं – अर्जुन, इन्हें सहन करो।

आदि शंकराचार्य कहते हैं, अतः  तान्  शीतोष्णादीन् तितिक्षस्व प्रसहस्व। तेषु हर्षं विषादं वा मा कार्षीः इत्यर्थः।।

इसलिए इन्हें सहन करो, इनका सामना करो। इनके कारण सुख-दुख में मत डूबो।

असल में, भगवान कृष्ण अर्जुन से संसार के स्वभाव को स्वीकार करने को कह रहे हैं – जो कि परिवर्तनशील है। हर चीज़ बदलती है, उसे बदला नहीं जा सकता। हमें सुख का अनुभव हो सकता है – और वह सुख कुछ समय के लिए रहता है, फिर कुछ और घटित होता है और हम दुखी हो जाते हैं। भगवान कृष्ण यह बता रहे हैं कि इंद्रियों के अपने-अपने विषयों से संपर्क के कारण अनुभव होते हैं – यह एक तथ्य है – दूसरा तथ्य यह है कि इस संपर्क से सुख या दुख उत्पन्न होते हैं – यह भी एक तथ्य है। अनुभव का बदलना एक और तथ्य है। यह क्षणभंगुर है, यह भी एक तथ्य है। इसे स्वीकार करो। और जब तथ्य अप्रिय हो, तो उसे स्वीकार करो और सहन करो, यदि उसे बदला नहीं जा सकता।

जब हम किसी तथ्य का विरोध करते हैं, तो वह हमें दुख देता है। जब हम ऐसी अप्रिय परिस्थितियों का सामना करते हैं जिन्हें हम बदल नहीं सकते, तो वास्तव में हम और मजबूत हो जाते हैं। तो क्या हम उन्हें स्वीकार कर सकते हैं?

परिवर्तन ही जीवन का स्वभाव है। गर्मी आए तो सर्दी भी आएगी। सम्मान मिले तो अपमान भी होगा। अपनों से मिलन हो तो बिछड़ना भी होगा। जीवन में विपरीत चीजें एक के बाद एक आती हैं। यही जीवन का स्वभाव है। हर अनुभव आता है तो जाता है। जब वो आए तो उसका स्वागत करने के लिए तैयार रहें। जब वो चला जाए तो उसे विदाई देने के लिए मानसिक रूप से तैयार रहें। क्योंकि यही जीवन का स्वभाव है - इसे स्वीकार करें। सहनशक्ति विकसित करने से आंतरिक शक्ति मिलती है।